शनिवार, मई 01, 2010

ज्ञान चौंतीसा


ज्ञान चौंतीसा प्रारभ

ॐकार आदि जो जानै, लिख के मेटे ताहि सो मानै ।
ॐकार कहता सब कोई, जिन यह लखा सो बिरले होई ॥
कका कमल किरन में पावै, ससि विगसित संपुटनहिं आवै ।
तहाँ कुसुम रंग जो पावै, औ गह गहि के गगन रहावै ॥
खखा चाहैं खोरि मनावै, खसमहि छोङ दोजख को धावै ।
खसमहि छाङि क्षमा हो रहई, होय न खिन्न अखै पद लहई ॥
गगा गुरू के वचनहि मान, दूसर शब्द करो नहिं कान ।
तहाँ विहंगम कबहुँ न जाय, औगह गहि के गगन रहाय ॥
घघा घट बिनसे घट होई, घट ही में घट राखु समोई ।
जो घट घटै घट ही फ़िरि आवै, घट ही में फ़िरि घटहि समावै ॥
ङङा निरखत निसिदिन जाई, निरखत नैन रहे रट लाई ।
निमिख एक जो निरखै पावै, ताहि निमिख में नैन छिपावै ॥
चचा चित्र रच्यो बङ भारी, चित्रहि छांङि चेतु चित्रकारी ॥
जिन्ह यह चित्र विचित्र उखेला, चित्र छांङि तै चेतु चितेला ॥
छछा आहि छत्रपति पासा, छकि क्यों न रहेउ मेटि सब आसा ।
मैं तोही छिन छिन समुझावा, खसमहि छांङि कस आपु बंधावा ॥
जजा ई तन जियतै जरो, जोबन जारि जुक्ति तन परो ।
जो कछु जुक्ति जानि तन जरै, घटहि ज्योति उजियारी करै ॥
झझा अरुझ सरुझि कित जाना, अरुझिन हीठत जाय पराना ।
कोटि सुमेरु ढ़ूँढ़ फ़िरि आवै, जो गढ़ गढ़े गढ़ै सो पावै ॥
ञञा निरखत नगर सनेहू, करु आपन निरुआर सन्देहू ।
(नहीं देखि नहिं आजिया, परम सयानप देहू)
जहाँ न देखि तहँ भजाऊ, जहाँ नहीं तहँ तन मन लाऊ ।
(जहाँ नहीं तहाँ सब कुछ जानी, जहाँ है तहाँ लेउ पहिचानी)
टठा विकट बात मन माहीं, खोलि कपाट महल में जाहीं ।
रहे लटापट जुटि तेहि माहीं, होहिं अटल तब कतहुँ न जाहीं ॥
ठठा ठौर दूरि ठग नियरे, नित के निठुर कीन्ह मन धीरे ।
जे ठग ठगे सब लोग सयाना, सो ठग चीन्ह ठौर पहिचाना ॥
डडा डर उपजै डर होई, डर ही में डर राखु समोई ।
जो डर डरै डरहि फ़िर आवै, डर ही में फ़िर डरहि समावै ॥
ढ़ढ़ा हीङत ही कित जाना, हीढत ढ़ूंढ़त जाय पराना । (हीङत-खोज)
कोटि सुमेरु ढ़ूंढ़ि फ़िर आवै, जेहि ढ़ूंढ़ा सो कतहुँ न पावै ॥
णणा दुइ बसाये गाँउ, रे णणा ढ़ूंढ़े तेरा नाऊँ ।
(णणा दूर बसाये गाँउ, रे णणा टुटै तेरा नाऊँ)
मुए एक जाय तजि घना, मरे इत्यादिक केते गना ॥
तता अति त्रियो नहिं जाए, तन त्रिभुवन में राखु छिपाए ।
जो तन त्रिभुवन मांहि छिपावै, तत्वहि मिलि सो तत्व जो पावै ॥
थथा अथाहु थहो नहिं जाई, ई थिर ऊ थिर नाहिं रहाई ।
थोरै थोरै थिर हो भाई, बिन थंभे जस मन्दिर जाई ॥
ददा देखौ विनशन हारा, जस देखौ तस करौ विचारा ।
दशौ द्वार में तारी लावै, तब दयाल को दर्शन पावै ॥
धधा अर्ध मांहि अंधियारी, जस देखै तस करै विचारी ।
अधो छोङि ऊरध मन लावै, आपा मेटि कै प्रेम बढ़ावै ॥
नना वो चौथे में जाई, राम का गदहा ह्वै खर खाई ।
नाह छोङि किय नरक बसेरा, अजौं मूढ़ चित चेतु सबेरा ॥
पपा पाप करै सब कोई, पाप के धरे धर्म नहिं होई ।
पपा कहै सुनौ रे भाई, हमरे से ये कछू न पाई ॥
फ़फ़ा फ़ल लागो बङ दूरी, चाखै सतगुरु देव न तूरी ।
फ़फ़ा कहै सुनौ रे भाई, स्वर्ग पताल कि खबरि न पाई ॥
बबा बर बर कर सब कोई, बर बर किये काज नहिं होई ।
बबा बात कहै अर्थाई, फ़ल का मर्म न जानेहु भाई ॥
भभा भर्म रहा भरिपूरी,  भभरे ते है नियरे दूरी ।
भभा कहै सुनौ रे भाई, भभरे आवै भभरे जाई ॥
ममा सेये मर्म न पाई, हमरे ते इन मूल गवांई ।
ममा मूल गहल मन माना, मर्मी होहि सो मर्महि जाना ॥
यया जगत रहा भरिपूरी, जगतहु ते यया है दूरी ।
यया कहै सुनौ रे भाई, हमरे सेये जै जै पाई ॥
ररा रारि रहा अरुझाई, राम कहै दुख दारिद जाई ।
ररा कहै सुनौ रे भाई, सतगुरु पूछि कै सेवहु जाई ॥
लला तुतरे बात जनाई, तुतर पावै परचै पाई ।
अपना तुतुर और को कहई, एकै खेत दुनौ निरबहई ॥
ववा वह वह कह सब कोई, वह वह कहे काज नहि होई ।
ववा कहै सुनहु रे भाई, स्वर्ग पताल की खबरि न पाई ॥
शशा शरद देखै नहिं कोई, शर शीतलता एकहि होई ।
शशा कहै सुनौ रे भाई, शून्य समान चला जग जाई ॥
षषा षर षर कह सब कोई, षर षर कहे काज नहिं होई ।
षषा कहै सुनहु रे भाई, राम नाम लै जाहु पराई ॥
ससा सरा रचो बरिआई, सर बेधे सब लोग तवाई ।
ससा के घर सुन गुन होई, यतनी बात न जनै कोई ॥
हहा होइ होत नहिं जानै, जबही होइ तबै मन मानै ।
है तो सही लहै सब कोई, जब वा होइ तब या नहिं होई ॥
क्षक्षा क्षण परलै मिटि जाई, क्षेव परे तब को समुझाई ।
क्षेव परे कौ अंत न पाया, कह कबीर अगमन गोहराया ॥

ज्ञान चौंतीसा समाप्तम

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Agra, uttar pradesh, India
भारत के राज्य उत्तर प्रदेश के फ़िरोजाबाद जिले में जसराना तहसील के एक गांव नगला भादौं में श्री शिवानन्द जी महाराज परमहँस का ‘चिन्ताहरण मुक्तमंडल आश्रम’ के नाम से आश्रम है। जहाँ लगभग गत दस वर्षों से सहज योग का शीघ्र प्रभावी और अनुभूतिदायक ‘सुरति शब्द योग’ हँसदीक्षा के उपरान्त कराया, सिखाया जाता है। परिपक्व साधकों को सारशब्द और निःअक्षर ज्ञान का भी अभ्यास कराया जाता है, और विधिवत दीक्षा दी जाती है। यदि कोई साधक इस क्षेत्र में उन्नति का इच्छुक है, तो वह आश्रम पर सम्पर्क कर सकता है।